- 
 - 
 - 

Velgmaat

De velgmaat is erg belangrijk als het gaat om het aanschaffen van een velg. Veiligheid en comfort gaan verloren wanneer de velgmaat niet klopt. In veel gevallen past de velg simpelweg ook gewoon niet. De aspecten die betrekking hebben tot de velgmaat zijn de ET waarde, de steekmaat, en de naafdiameter.
 

ET waarde
Offset of Einpresstiefe wordt ook vaak als term gebruikt voor ET waarde. De ET waarde geeft aan in hoeverre de velg naar binnen of buiten staan. Dit gezien vanuit de wielkast. Hoe hoger de ET waarde hoe verder de velg naar binnen valt. Dus een velg met de ET waarde van 40 wil zeggen dat het bevestigingspunt 40mm van het midden van de velg staat. De maximale afwijking van de ET waarden zou niet hoger moeten zijn als 5mm.

Naafdiameter
De naafdiameter wordt aangegeven in millimeter. De naafdiameter van de velg is het middelste gat in de velg. Waarneer de
naafdiameter te klein is zal de velg niet passen. Is de naafdiameter te groot dan zal de speling hebben en dus gaan trillen. Dat maakt rijden een stuk minder comfortabel en misschien nog wel belangrijker minder veilig.

De steekmaat
De steekmaat is de afstand in millimeters tussen de boutgaten in horizontaal gezien. Als je een cirkel zou trekken door alle boutgaten dan is de diameter van die cirkel de steekmaat. Bij 4 boutgaten is dit gemakkelijk te lezen, de bouten staan namelijk loodrecht tegenover elkaar. Bij 5 boutgaten is dit iets moeilijker. Dan moet je een cirkel door alle gaten denken en dan weet je de steekmaat. Vaak verschilt de steekmaat tussen auto merken en zelf tussen auto modellen waardoor het nooit gemakkelijk is om te zeggen dat een merk een bepaalde steekmaat heeft.
Sommige wagens hebben zelfs 6 boutgaten. Dit geldt voor bestelauto’s/busjes, SUV’s of terreinwagens.



Montage van de Velg
De montage van een velg is heel belangrijk. Gebruik altijd de bijgeleverde bouten of moeren. Doet u dit niet dan kan het zijn dat de velgen niet goed vastzitten en losraken tijdens het rijden. Ook al denk je dat de velg vast zit, ga dan even na dat als je 120 rijdt op de snelweg, er veel kracht wordt uitgeoefend op de velg.
Het vastdraaien van de velg moet ook altijd op de goede manier gebeuren. Draai altijd de bouten vast die tegenover elkaar staan. Zo draai je de velg nooit scheef vast op de as. Het vastzetten van de bouten of moeren moet met een momentsleutel gedaan worden. Een momentsleutel is een speciaal gereedschap om de velg goed te monteren zodat de velg niet te stevig of te los zit.